Урок-тренінг "Гендер - це цікаво!"

 

Урок-тренінг «Гендер – це цікаво!»

Гасло заняття на дошці:Жінка і чоловік різні, але повинні бути рівними.

Хід заняття

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Сьогодні ми з вами зустрічаємось на незвичному занятті— уроці гендерної освіти. Щоб дізнатися, на яку тему ми будемо говорити, мені треба взяти у вас інтерв’ю:

1. Чи зустрічались ви з цим терміном?

2. Чи знайомі вам терміни «рівноправність жінок і чоловіків», «фемінізм»?

3. Скільки в нашому класі зараз  хлопчиків? Дівчаток?

4. Хто у ваших сім’ях має більший фінансовий прибуток?

5. Хто у ваших сім’ях відіграє головну роль — тато чи мама?

6. Чи поділяють у ваших сім’ях роботу на суто жіночу та суто чоловічу?

7. Чи існують професії тільки чоловічі або тільки жіночі?

Отже, я отримала дуже різні відповіді наці запитання. Як ви вважаєте, чому були саме ці запитання, а не інші? Якої теми я торкнулася?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Учитель. Усі люди поділяються на 2 статі: жінки і чоловіки.

Дитина ще з півторарічного віку починає усвідомлювати свою належність до статі. А з 5-6 років переймає манери: дівчатка – жіночі, а хлопчики – чоловічі.

Усвідомлення дитиною статі відбувається на генетичному рівні, підсвідомо.    А в суспільстві протягом багатьох років виробились свої стереотипи. Про них ми і будемо говорити на нашому занятті сьогодні.

   Тільки – но  дитина народилася, а вже починають діяти стереотипи.

  Якщо ми бачимо рожеву або червону коляску - то це…, а якщо синю чи коричневу – то це …

Батьки хочуть басити своїх дітей: дівчинку – господинею, а хлопчика – господарем, захисником. На гурток вишивання, шиття, моделей ходять …, а на гурток з картингу, футболу, боксу …

Сьогодні ми ознайомимося з проблемою гендерної освіти в суспільстві, з’ясуємо, як вона вирішується на державному рівні.

1. Поняття гендерної рівності

Відмінності в поведінці жінок і чоловіків,  та їхньої ролі в суспільстві, називається - гендер .

Гендерна рівність — рівний правовий статус жінок і чоловіків та рівні можливості для його реалізації, надання особам обох статей можливості брати рівну участь у всіх сферах життєдіяльності суспільства.

Гендерна рівноправність — це рівне ставлення й оцінювання суспільством подібностей та відмінностей між жінкою та чоловіком і розрізнення ролей, які вони відіграють.

Гендерна гра -привітання «Мій однокласник (моя однокласниця) про мене сказав би (сказала б)…» .

Усі учасники тренінгового заняття сідають у коло, кожен по черзі називає своє ім’я  та говорить фразу, яка розпочинається зі слів: «Моя однокласниця про мене сказала б …», «Мій однокласник про мене сказав би…». Наприклад, «Мій однокласник про мене сказав би, що я агресивна», «Моя однокласниця про мене сказала б, що я її принижую». Доцільно запропонувати учням кожну фразу оцінювати оплесками – чим влучніша фраза , тим гучніші оплески. Так кожен учень зможе подивитися на себе очима оточуючих.

Вправа "Абра-кадабра"

Мета вправи: визначення ґендерних поглядів присутніх.

Виконання вправи

Зверніться до групи:

Зараз ми проведемо дебати. Для цього об’єднаємося у дві команди: хлопців і дівчат.

Після поділу допоможіть командам стати одна навпроти іншої і надайте правила дебатів:

Напевно всі ви бачили сучасні фільми, в яких жінки ставали чоловіками і навпаки. Отож давайте пограємо. Я скажу чарівне слово "Абра-кадабра", і дівчата стануть хлопцями, а хлопці – дівчатами. Приготувались… АБРА-КАДАБРА! Обмін тіл, емоцій і розумів відбувся!

А зараз команда "дівчат" буде відзначати свої плюси, тобто: які є переваги у дівчат, чому гарно бути дівчиною. Відповідно, команда "хлопців" буде навзаєм доводити свої переваги: які є переваги у хлопців, чому гарно бути хлопцем.

Отож, починаймо.

Під час дебатів слідкуйте, щоб не було образ, недоречних жартів чи ґендерної дискримінації.

Коли дебати закінчаться, проведіть короткий сеанс зворотного "перевтілення":

А зараз, приготувалися… АБРА-КАДАБРА! Ви вже знову в своїх звичних тілах.

Обговорення:

Чи складно було бути хлопцями/ дівчатами?

Кому захотілося залишитися в перетвореному стані?

Які висловлювання своєї групи чи протилежної найбільше зачепили?

Чого вас навчила ця вправа? Що корисного ви для себе усвідомили?

Підсумок:

Підведіть короткий підсумок висловлюванням групи під час обговорення.

Вправа "Традиційні уявлення про чоловіка та жінку"

Мета: дати можливість групі за короткий термін осягнути нову інформацію та, спираючись на надані факти, зробити висновки.

Виконання вправи

Поділіть навпіл великий аркуш паперу. На одній половинці напишіть "жінка", на іншій – "чоловік". Коротко нагадайте групі правила мозкового штурму, а потім запропонуйте перелічити всі ті слова, які зазвичай характеризують жінок (наприклад: ніжна, тендітна, лагідна, вродлива...). До списку додайте слово "мати". Відповідно заповнюється друга половина. Зрозумілою, що там ви додасте (якщо цього не зробить група) слово "батько".

Після заповнення обох колонок візьміть і замініть "заголовки" – закресліть слово "жінка" і напишіть "чоловік"; відповідно замініть в іншій колонці слово "чоловік" на "жінка". Група має визначити, чи зміняться від цього характеристики. Підведіть групу до того, що всі характеристики, крім слів "мати" та "батько", залишаться незмінними.

Обговорення поки що не проводьте.

Підсумок:

Насправді, єдиною різницею між чоловіком та жінкою є те, що вони мають різну анатомію та різні функції у відтворенні потомства. Така різниця називається біологічною статтю. Проте, все ж, дівчата та хлопці, жінки та чоловіки відрізняються одне від одного? Так, звісно. От про цю різницю, яка називається "ґендер", ми і поговоримо в наступних вправах.

Гра "Вовк і заєць"

Мета: закріплення попередньої та введення нової інформації в ігровій формі.

Необхідне обладнання: дві плюшеві іграшки-тваринки або два приблизно однакових за розміром предмета.

Всі присутні сидять у колі. Один із предметів зображує зайця, інший – вовка. Ці предмети потрібно швидко передавати одне одному: спочатку зайця, потім вовка. І той, й інший предмети повинні пройти через всі руки, нікого не оминувши. Зверніть увагу, що вовк має наздогнати зайця. Якщо йому це вдасться, то запропонуйте гру продовжити. Але тепер заєць має переслідувати вовка.

Обговорення:

Ми всі розуміємо біологічну статеву різницю між людьми. Але існує ще й така різниця, як ґендер. На відміну від біологічної, ця статева різниця існує тільки в головах людей. Так, якщо ми вважаємо, що тільки вовк має бігати за зайцем, то нас здивує, коли заєць побіжить за вовком. Проте, якщо ми будемо "вірити", що зайці також переслідують вовків, то така поведінка зайця буде здаватися нам єдино правильною.

Гра «Чоловічі та жіночі професії»

Поділити професії на суто чоловічі та суто жіночі, обговорити з учнями їхні думки стосовно професій.

Факти свідчать

Швейцарські вчені провели експеримент. В одному з великих супермаркетів встановлено велике дзеркало із вмонтованою відеокамерою, що вела спостереження за відвідувачами. Було зафіксовано, що у дзеркало уважно розглядали себе 428 жінок і…735 чоловіків.

У нашій державі правом декретної відпустки скористалися лише 3% чоловіків. Щороку зростає кількість жінок- автомобілістів. Доведено, що жінка більш обачна на дорозі, хоча на роботу водієм беруть переважно чоловіків. У найдорожчих ресторанах шеф – кухарі – чоловіки, а вдома готує жінка . Із часів Стародавньої Греції професія педагога була виключно чоловічою.

  Вважається, що за модою і за собою більше стежать жінки і професії модельєра, візажиста , стиліста суто жіночі, хоча на сьогодні ми бачимо, що чоловіки не без успіху опановують ці професії.

Відео «Гендерна дискримінація жінок в Україні»

Заключна частина заняття.

Гендерні стереотипи.

        Спорт важливіший для хлопців, ніж для дівчат.

        Чоловік повинен заробляти більше, ніж жінка.

        Кухня – не місце для чоловіка.

        Жінка за кермом – вбивця.

        Політика – лише для чоловіків.

        Вишивання – справа жіноча.

        Футбол – не дівчача гра.

Законодавче закріплення гендерної рівності

Робота з документами

Законодавче закріплення гендерної рівності:

• Загальна декларація прав людини — 10 грудня 1948 р.: «…Кожній людині надаються рівні права і всі свободи незалежно від статі, раси, кольору шкіри, мови, релігії…»;

• Конвенція ООН щодо ліквідації всіх форм дискримінації щодо жінок 1979 р.;

• Конвенція про ліквідацію насильства щодо жінок;

• Конвенція про громадянські та політичні права;

• Конституція України (ст. 3, 21, 24, 51);

• Декларація про загальні засади державної політики України щодо сім’ї та жінок;

• Конвенція державної сімейної політики в Україні;

• Закон України «Про забезпечення рівних прав і рівних можливостей жінок і чоловіків».

Етап рефлексії

«Відкритий мікрофон»

1. Що ви дізналися про гендерну рівність?

2. Чи потрібна в суспільстві гендерна освіта?

3. Чи можете ви навести приклади дискримінації жінок із власного досвіду?

4. Які б ви запропонували заходи для поширення знань про гендер?

5.  Як ви ставитесь до участі жінок у політичному житті країни?

6.Як ви вважаєте, чи потрібно збільшувати представництво жінок ворганах місцевого самоврядування?

7. Чи має для вас значення стать кандидата на голову сільської ради?

Наше заняття  закінчується. Бажаю всім вам   мати здорові, щасливі, сім'ї, в яких буде панувати мир, злагода, добробут і рівноправ’я. До нових зустрічей!

Немає коментарів:

Дописати коментар